Novinky

1.7.2021
Nové modely TB STEEL OFF postupně nahradí předchozí TB STEEL.

1.3.2021
Unikátní 12V kompresorová klimatizace pro obytné vozy Plein Aircon

12.6.2020
Nová vestavná chladnička ve štíhlém designu Cruise 86

16.4.2019
Nové modely chladniček s Bluetooth: TB12BT, TB20BT, TB20BT DT (dvě teploty) a TB28BT DT (dvě teploty)

12.4.2019
Zcela nová chladnička pro MAN TGX TB40AM

Proč si pořídit kompresorovou autochladničku? Výhody a nevýhody.


Kompresorové autochladničky jsou výrazně dražší než termoelektrické, tak proč si takovou chladničku pořídit?

Kompresorové chlazení je nejefektivnější a nejúčinější způsob chlazení jaké lidstvo vymyslelo, nic lepšího není. Z toho plyne i mnohonásobně nižší spotřeba elektrické energie v porovnání s termoelektrickými autochladničkami. Zcela zásadním důvodem je ale dosažitelná teplota v chlazeném prostoru. Zatímco v termoelektrické chladničce dosáhnete nejčastěji teplotu o 16°C až 20°C nižší než je okolní teplota, v kompresorové je to i více než 50°C. Jednoduše kompresorové autochladničky Indel B jsou zkoušeny, že bez problému dosáhnou -18°C až -20°C uvnitř při okolní teplotě 30°C (toto neplatí pro vestavné chladničky, kde je použit mechanický termostat a zde záleží na nastavení termostatu).

V termoelektrické (nebo také tzv. vrtulkové) autoledničce chladí peltierův článek. To je polovodičová součástka o velikosti pouze 4x4cm, na ní jsou namontovány hliníkové chladiče, jeden je uvnitř chladničky a druhý je vně chladničky. Velikost chladící plochy je tedy poměrně malá, nejnižší teploty naměřitelné na chladiči mohou být i lehce pod bodem mrazu. Naproti tomu v kompresorové autolednici (dle typu) například v TB18 chladí všechny čtyři stěny, plocha chlazení je tedy v tomto případě nesrovnatelně větší, navíc teplota, kterou reálně na stěně naměříte, je ca -24°C. Odvod tepla z vloženého nákladu do chladničky je tak mnohonásobně rychlejší, protože rozdíl teplot mezi vloženým předmětem a stěnou chladničky je veliký a je navíc téměř všude kolem.

Kompresorové autochladničky jsou vybaveny termostatem, to znamená, že chladnička chladí na teplotu jakou si nastavíte. Po jejím dosažení se chladnička vypne, a má pak téměř nulovou spotřebu.

Hlavní přednosti kompresorových autochladniček tedy jsou:

  1. chlazení - zvládnou chladit na teplotu, kterou si nastavíte (danou rozmezím termostatu například -20°C až +10°C) v podstatě bez ohledu na okolní teplotu
  2. spotřeba - mají mnohonásobně nižší spotřebu energie než termoelektrické chladničky
  3. výkon -  rychlost s jakou vychladí vložené potraviny je nesrovnatelně větší než u termoelektrických autochladniček
  4. životnost - jsou navrženy tak, aby zvládaly činnost v denním režimu mnoho let, většina termoelektrických chladniček nezvládne několikadenní nepřetržitý provoz
  5. termostat - mají termostat, teplotu uvnitř si můžete nastavit
  6. mražení - většina kompresorových autochladniček bez problému mrazí
  7. ochrana baterie - kompresorové autochladničky Indel B jsou vždy vybaveny ochranou proti vybití autobaterie
  8. hlučnost - kompresorové autochladničky jsou výrazně tišší než termoelektrické, navíc většinu času nechladí a jsou bezhlučné
  9. napájecí napětí - všechny kompresorové autolednice  Indel B lze napájet z 12 i z 24V zároveň, přenosné pak většinou i ze 110-230V AC


Kompresorové autochladničky jsou proto jasnou volbou profesionálních řidičů. Vestavné chladničky v kamionech jsou provedeny pouze jako kompresorové kvůli životnosti, chladícímu efektu, hlučnosti a nízké spotřebě energie. Jednoduše je naleznete všude tam, kde je třeba spolehlivě vychladit či udržet vychlazené potravniny, léky nebo pití, které vezete.

Hlavní nevýhody kompresorových autolednic:

  1. cena - bezesporu odpovídá náročnosti provedení, životnosti a užitným vlastnostem, v porovnání s termoelektrickáma autochladničkama je ca 2-15x vyšší
  2. hmotnost - díky použitým komponentům, zejména kompresoru, výparníku a kondenzátoru, jsou kompresorové autoledničky několikanásobně těžší